Dec 20, 2010

Sebaldi ilmu yang ditimba sampai ke mati.

Hari ini, saya selaku MB daerah Jengka mukim Jerantut telah turun padang untuk merewang permasalahan sekolah sekitar perkampungan orang asli. Sekolah yang menjadi mangsa adalah seperti di bawah. Jom terjah -

Pepatah hari ini; "Tuntutlah ilmu biar pun di celah2 hutan dan gunung yang tinggi lagi berkabus, diselangi sumpitan penduduk dan kejadian tanah runtuh, nescaya kamu akan tergolong di kalangan mayat yang berjihad."

Saya tak sempat nak snap gambar kesan tanah runtuh kerna sedang sibuk mengawal kereta melepasi jalan sempit berselut dikelilingi gaung kiri dan kanan. Tak syok lah gambar terakhir saya ambil tatkala kereta on air berpusing-pusing menerjuni gaung sampai ke sungai. Jadi, saya perlu fokus memandu.

Sampai sekolah itu, saya cari kertas periksa budak darjah 1. Sebab mereka paling kreatif. Dan sebab melentur buluh biarlah dari rebungnya. Jadi saya nak basuh yang kecik2 dulu.


Bila saya lihat mereka tak kenal pon pekejadahnya bentuk bintang, saya give up.
Salah cikgu, sebab tak bagi bintang bila murid hantar kerja sekolah. Jadi mereka tak kenal.
Tetapi saya tetap memuji niat cikgu yang ingin menjaga hati murid dengan menanda 'BETUL' bagi jawapan bullshit di atas.

- Dengan hanya satu perkataan, boleh buat seorang loli tak bergigi tersenyum secara slow motion.
YES. YES. YES.

No comments: