Mar 25, 2009

Ceritera Sudin dan Si Putih. pt 2

----------------Chapter 3

Setibanya Sudin di rumah, beliau melabuhkan punggungnya di kerusi urut yang tidak dioccupied oleh sesiapa itu. Ditenungnya si Putih yang terkinjil-kinjil bermain bola ragbi dihadapannya. Direnung dari bermacam angle. Agak lama ini terjadi. Setelah puas dibelek tingkah laku si Putih yang agak manja itu, ada sesuatu mencuit hati Sudin. Beliau mula melihat kecomelan si Putih yang pada mulanya, not his taste bak kata orang kampungnya. Sudin lantas tersenyum sendirian pabila si Putih berpusing-pusing mengejar ekornya sendiri, seraya membuatkannya kelihatan bodoh-bodoh alang.

Hari berganti hari. Dah seminggu berlalu. Tanpa disuruh oleh Pn. Sakinah, Sudin berniat untuk membawa si Putih berjalan-jalan. Beliau berjalan perlahan-lahan. Ditujunya pondok usang tempat melepak mereka. Tempat Sudin bertemu rakan-rakannya minggu lepas. Sambil menunggu ketibaan mereka, Sudin mencapai ranting pokok yang paling hampir dan digoyang-goyang di hadapan si Putih. Sudin tergelak di dalam hati apabila si Putih menerkam ranting itu. Sudin kemudian mengambil langkah drastik dan menarik kucingnya itu ke atas ribanya. Kali ini si Putih akur, dan ia diam duduk di atas riba Sudin. Sudin puas. Entah apa yang berjaya dikecapinya, hanya tuhan saja tahu.

Sedang asyik Sudin bermanja dengan si Putih, salah seorang rakannya menepuk bahunya. Tersentak si Sudin.
"Ehh, kucing minggu lepas! bak mai nak pinjam sat!"
Sudin yang dalam keadaan seperti di stunt itu membalas lembut..
"Err sure dude.."

Untuk seberapa ketikanya Sudin memerhatikan gelagat si Putih bersama rakannya. Sangat manja. Bagai adik beradik. Tiada langsung kejanggalan.

Sudin lantas memanggil si Putih. Niatnya tiada maksud, sekadar mahu menegaskan beliau selaku tuannya. Namun si Putih tidak bereaksi, dan terus asyik bermain. Sudin sedikit bengang. Namun beliau cuba menyedapkan hati sendiri. Mungkin si Putih terlalu asyik kot. Tak sedar aku panggil. Biarlah. Waktu senja menjelang lagi. Tiba masa Sudin pulang. Dia bersalaman dengan rakan-rakan sebelum memblahkan diri.

Malam itu selepas mandi sambil menonton tv, Sudin meriba si Putih tidur untuk 5 jam. Kakinya kebas. Terlalu kebas. Namun Sudin bahagia. Kerap kali ditenung wajah tidur si Putih. Entah kenapa. Saat itu Sudin berjanji; inilah nyawa yang paling dia sayang ketika ini, selepas tragedi iguana beliau. Sekian.

Tak larat nak menaip lagi dah. Biarkan tamat di sini.

~~~


1 comment:

Anonymous said...

oh shit....mane pegi renzy y slalu mencurahkan ayat2 langsi tu....??? mane die....??? kembalikan balik renzy yang aku knal....wakakakakaka