Jun 6, 2010

Kotak buruk yang orang panggil televisyen.


TV sudah sangat asing bagi saya. Bukan sebab saya masuk belajar di tempat jauh yang tiada tv, tetapi mungkin sebab terdapat media massa yang lebih merangkumi setiap aspek dan tiada unsur hipokrasi dan berat sebelah. Sememangnya demokrasi. Kalau di TV, mungkin anda sudah bosan dengan laungan 'Undilah BN, Pas dengan PKR bodo' tetapi di internet, ia tidak terpengaruh dengan penyalah gunaan kuasa kerajaan.

Kalau dulu berkumpul pukul 10 malam tercongok depan TV untuk tengok cerita kungfu cina. Nak terkencing terberak kena tunggu iklan baru boleh gerak. Sekarang, download saja movie itu dari internet. Atau tengok di youtube. Nak berak, pause sekejap.

Sempena cuti sem ini, saya sempatlah beberapa kali mengadap TV. Tatkala tangan sudah lenguh memicit mouse atau keadaan bilik yang semakin panas dengan haba laptop. Terkesima saya apabila melihat iklan Mamee.

Jajan itu sudah wujud berpuluh tahun lalu rasanya. Dan sekarang, iklan yang dipaparkan juga penuh dengan unsur grafik. Tapi agak janggal pabila melihat seekor makhluk hodoh biru menggoyangkan punggung sambil melaung "Renyuk, goncang, makan!" Sangatlah tidak senonoh dan akan menjadi ikutan kanak kanak naif zaman sekarang. Maaflah makhluk biru. Saya suka makan mamee sebenarnya. Ia sedap kan?

Zaman sekarang sebenarnya masih ada kegunaan TV - contohnya pada musim World Cup yang akan datang. Himpunan loggokan anak anak muda serta anak anak tua akan terjadi di setiap kedai mamak yang ada TV. Mereka cakap tengok bola ramai ramai baru ada feel. Ikut anda lah, cuti sem ada sebulan lagi kan.

1 comment:

Dr O Doki said...

goncang sampei renyuk pastuh makan~

bunyi cam ero jer~

panadi yahudi ni brainwash dak dak kecik sekarang nieh eh... baru sekarang aku pasan.. haha lol~